۱۳۸۷-۰۹-۰۷

زمستان ارتفاعات بالاي 8000 متر ...

متوسط دمای قله اورست 36- درجه سانتی گراد در ژانویه و سردترین دمای پیش بینی شده 41- درجه سانتی گراد بوده است.
سردترین دمای سطح زمین در 21 دسامبر مربوط به تاریکترین روز سال انقلاب زمستانی (کوتاهترین روز سال)با دمای متوسط 37-درجه سانتی گراد بر روی قله است .از آن روز تا 28 فوریه دمای قله هرگز بالاتر از 33- درجه سنتی گراد نمی رود.(این دماها مربوط به شرایط هوای آرام و بدون وزش باد است!)


با بکارگیری سرویس ملی اندکس های وزش باد سرد در طی زانویه متوسط دمای باد سرد تا70- افت میکند.
اندکس دمایی قرارگیری در معرض وزش باد سرد زمان لازم برای سرمازدگی در کمپ اصلی در زمستان را 30 دقیقه و در قله کمتر از 5 دقیقه نشان می دهد.
همین اعداد و ارقام است که اورست را نه تنها بلندترین بلکه در میان سردترین های روی زمین قرار می دهد.اگر نگوییم سردترین!توجه به این نکته هم داشته باشید که عدد ذکر شده متوسط دمایی را نشان میدهد نه حداقل آن را.
اعداد رسمی ثبت شده برای سردترین نیمه کره شمالی عد د 67.8- در سیبری را نشان می دهد .پایین ترین نقطه دمایی ثبت شده بر روی زمین تاکنون عبارت است از 89-سانتی گراد در روسیه هیچکدام از این داده ها نشانگر فاکتور« وزش باد سرد نیست»اما در سطح دریا این نوع هواهای سرد معمولاً در شرایط بدون وزش باد اتفاق می افتند.

علاوه بر باد و درجه حرارت فاکتور سومی وجود دارد که کوهنوردان هیالیا را تحت تأثیر قرار میدهد که آن رطوبت است



********

فصل مونسن ( بادهاي موسمي ) در نپال در هفته اول ماه جون با بادهائي آرام بر روي اورست فرا مي رسد .
با توجه به گزارش هاي هواشناسي متوسط سرعت وزش باد در سرتاسر ماههاي جون تا سپتامبر پائين ( نزديك به صفر – 5 متر بر ثانيه ) بوده يا اصولا بادي نمي وزد .



در ماه اكتبر و بصورتي ناگهاني سرعت وزش باد از حالت نزديك به سكون تبديل به هاريكون ( تندبادهاي شديد ) مي گردد . در اين ماه قله اورست بادخيز ترين نقطه روي زمين است .
از 20 اكتبر تا آخر ماه مارچ به استثناي هاريكون نوع 5 ، جت استريم تقريبا بصورت مستمر قله اورست را در بر گرفته و بشدت مي كوبد . ( 32 متر بر ثانيه ) .
در اين زمان سطح اكسيژن و دماي هوا بشدت پائين مي آيد . در هنگام وزش اين بادها دما 30 درجه زير صفر مي رود . بادها بصورتي منجمد كننده در مي آيند و صعود حتي براي نخبگان كوهنوردي هم غير ممكن مي گردد .

۲ نظر:

ناشناس گفت...

مینو و سعید عزیز
به خاطر مطالب با ارزشی که در این وبلاگ می اورید کمال تشکر را دارم.
وقتی کسانی مثل شما، رامین شجاعی و رضازارعی را این قدر در کار پر زحمتتان جدی می بینم به آینده کوه نوردی خوشبین تر می شوم

سعید گفت...

مرسی خیلی کمکم کردید
خدا مثل کوه اسوتارتون کنه.