۱۳۸۷-۰۹-۲۲

سنگنوردي ، ورزشي در سايه !!


ساختار تشكيلاتي فدراسيون كوهنوردي و صعود هاي ورزشي تحت تاثير مستقيم سازمان ورزش ايران و در رابطه با رشته اي چون صعودهاي ورزشي ( بخوانيد سنگنوردي ) حكايت لباس تنگي است كه بر تن كودكي در حال رشد پوشانيده اند . كودك خواسته يا ناخواسته و بنا بر طبيعت خود رشد مي كند و اين لباس چه بخواهد و چه نخواهد چاره اي جز از هم گسستن در مقابل اين رشد را ندارد . مگر آنكه همراه با رشد كودك لباس مناسب ( البته انتظار لباسي فاخر نيست همان مناسب كافي است ! ) براي او تدارك ديده شود .
رشته صعودهاي ورزشي بعد از گذشت بيش از دو دهه در ميان گروههاي سني مختلف ( چه مرد و چه زن ) بخوبي مورد قبول قرار گرفته شده است . بايد پذيرفت سنگنوردي به لحاظ تعداد كساني كه هر روز به آن متمايل مي شوند از رشد خوبي برخوردار بوده و بر همين اساس نيازهاي مربوط به آن نيز بيش از پيش افزايش يافته است . ولي افسوس و صد افسوس كه به نظر مي رسد سازمان ورزش كشور هنوز درك كاملي از آنچه پيرامون اين رشته ورزشي مي گذرد ندارد .
متولي رسمي رشته سنگنوردي در ايران فدراسيون كوهنوردي و صعود هاي ورزشي مي باشد . پيشنهاد مي كنم براي يكبار هم شده سري به فدراسيون كوهنوردي بزنيد و فضاي اختصاص داده شده به اين رشته به همراه امكانات متعلق به آن را از نزديك ببينيد . فضائي در حد 6 متر مربع و با امكاناتي ناچيز و كادر اداري آماتور و غير رسمي . اين تنها بضاعت متولي رسمي سنگنوردي كشور است . از آن مهمتر اينكه در ساختار اداري فدراسيون و سازمان ورزش رشته صعود هاي ورزشي در حد تنها يك كميته در ميان ساير كميته هاي فدراسيون ديده مي شود .
اين در حالي است كه سنگنوردي به لحاظ ويژگيهاي رشته ورزشي داراي ظرفيت هاي مناسبي و قابل تاملي مي باشد .
1- سنگنوردي تنها رشته در ميان زير مجموعه فدراسيون كوهنوردي است كه به لحاظ رشته ورزشي و قوانين و مقررات ورزشي از تعريف و استاندارد بين المللي و مشخص برخوردار است .
2- سنگنوردي تنها رشته ورزشي در ميان رشته هاي وابسته به فدراسيون كوهنوردي است كه مي تواند در سطح جهاني مدال آور باشد و در سطوح مختلف مسابقات بين المللي براي آن وجود دارد .
3- سنگنوردي از جمله رشته هاي ورزشي است كه بانوان نيز مي توانند در مسابقات بين المللي آن شركت نمايند .
4- با توجه به جوان پسند بودن رشته صعود هاي ورزشي و قابليت برگزاري مسابقات مختلف در سطوح مختلف ، با اندكي حمايت از طرف مسئولين به لحاظ جذب حمايت كننده اقتصادي مي تواند موفق عمل نمايد .
5- همچنين از آنجائيكه ايجاد باشگاه ها و تيم هاي ورزشي اين رشته امري شدني است ، اين رشته مي تواند بعنوان رشته اي اقتصادي و مولد كار بحساب آيد .

اما ....
در حال حاضر سنگنوردي در سايه سنگين كوهنوردي مجال و شانس رشدي متناسب با نياز هاي موجود را ندارد .
مگر آنكه با همگرائي سنگنوردان و با انجام فعاليت هاي موثر (همانند برگزاري مسابقات مختلف و دعوت از اصحاب رسانه برا ي منعكس نمودن آن ) و همچين نشان دادن ميزان افبال عمومي و علاقمندي جامعه سنگنوردي مقدمات لازم را در مسير تشكيل فدراسيوني مستقل براي صعود هاي ورزشي بوجود آوردند .
آرتيمس فرشاد يگانه از جمله سنگنوردان شايسته ايران است كه از دوران نوجواني در اين عرصه رشد نموده است . وي با تلاشي مستمر و خستگي ناپذير ضمن كسب عناوين مختلف در مسابقات سنگنوردي داخلي از جايگاه مشخص در رتبه بندي جهاني نيز برخوردار است . مصاحبه اخير وي با خبرگزاري فارس نشان دهنده حساسيت هاي وي به نمايندگي از طرف ساير سنگنوردان به اين رشته ورزشي مي باشد .
مصاحبه آرتيمس فرشاد يگانه را اينجا بخوانيد ...
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8709171363

۲ نظر:

ناشناس گفت...

گواهی صعود نانگاپارباتیها شده مثل مدارک دانشگاهی کردان وزیر سابق کشور .آخه یکی نیست به این جماعت تیم نانگاپاربات و باشگاه دماوندی بگه بابا طرف با مدرک قلابی دکترا وزیر کشور یه مملکت می شه دیگه گرفتن گواهی صعود اونم از یه کشور آشفته ای مثل پاکستان که با پول می تونی رئیس جمهور هم بشی خیلی باید آسون باشه .گواهی صعود ابداَ نوط به صعود نیست بروید دنبال یک راه دیگر برای اثبات صعود باشید

ناشناس گفت...

آقا سعيد
خسته نباشي الهي!
سال پيش من پستي در وبلاگ گذاشتم يکم به مطلب شما نزديک و يکم دور.
اونجا گفتم اين فدراسيون در قد و قواره مردان و زنان ورزشکار ايراني نيست.

---
ما در دامغان خدمت شما هستيم.
اگه مايل بودي بفرماين تا همنورد و همرکاب بسيج کنيم.
دوست داشتي هم لينکي مبادله مي کنيم.
گروه کوه نوردي البرز دامغان