۱۳۸۷-۰۸-۲۶

بيانيه تيرول به مثابه ي بهترين شيوه عملكرد در ورزش هاي كوهستاني

" بيانيه تيرول به مثابه ي بهترين شيوه عملكرد در ورزش هاي كوهستاني"

===================================
در سرتاسر دنيا ميليونها نفر به كوهنوردي ، كوهگردي ، گلگشت و صخره نوردي مي پردازند . در بسياري از كشورها ورزشهاي كوهستان بخش قابل توجهي از زندگي روزانه را تشكيل مي دهد .
از نظر انگيزه هاي لازم براي پرداختن به يك فعاليت ، كمتر فعاليتي را مي توان يافت كه تا اين حد جذابيت و كشش داشته باشد .
اين رشته از ورزشها ، براي علاقمندانشان اين فرصت را بوجود مي آورند تا براي خود اهداف مشخصي را در نظر گرفته و بر اساس آن فعاليتي بلند مدت و با ارزش را دنبال نمايند . ازجمله جذابيت ها و انگيره هاي موجود در اين رشته از فعاليت ها مي توان به ؛ تامين سلامت ، تحرك ، ارتباط با طبيعت ، انگيزه هاي اجتماعي و در نهايت لذت كشف و ماجراجوئي اشاره كرد .
بيانيه تيرول به منظور مشخص نمودن بهترين شيوه عملكرد و رفتار در ورزشهاي كوهسنان در 8 سپتامبر سال 2002 طي نشستي كه به آينده اين ورزش ها نظر داشت ، منعقد شد .

اين بيانيه شامل مجموعه اي از ارزشها و نكات اخلاقي مي باشد كه براي كمك به عملكرد صحيح علاقمندان رشته هاي مرتبط با طبيعت و كوهستان تدوين شده است .


بيانيه تيرول درواقع مجموعه اي از قوانين يا دستور العمل هاي جزء به جزء نيست بلكه :

  • - به ارزشهاي اساسي و بنيادين اين گروه از ورزشها در دنياي امروزي مي پردازد .
    - اصول و استاندارد هاي كلي سرپرستي و هدايت هاي تيمي را بيان مي كند .
    - الگوئي از معيار هاي اخلاقي در شرايط نامعين را به تصميم گيرندگان ارائه مي دهد .
    - اصول اخلاقي اي را كه مردم عادي مي توانند اين گونه از ورزشها را با آن قضاوت كنند در اختيار مي گذارد.
    - براي مبتديان اين ورزش ها از بايدها و نبايد هاي اخلاقي اين فعاليت ها مي گويد .
    - هدف بيانيه تيرول آن است كه امكان شناسائي استعداد و كشش دروني نسبت به ورزشهاي كوهستاني ؛ رشد شخصي و اجتماعي ؛ همچنين درك فرهنگي و آگاهي از محيط را براي علاقمندان ايجاد كند و در همين راستا از ارزشهاي نانوشته سنتي و جذابيتهاي ذاتي اين فعاليتها استفاده كرده و درجهت تامين نيازها و مقتضيات زمان بهره برداري نمايد .

ارزشهاي بنياديني كه بيانيه تيرول بر اساس آن نوشته شده است ، طيف وسيعي از ورزشهاي كوهستان ازگلگشت گرفته تافعاليت در ارتفاعات بالارا پوشش مي دهد .
اگرچه ممكن است راهكارهاي اين بيانيه براي نخبگان ورزش هاي كوهستان اندك به نظر برسد ، اما بخش عمده ي اين توصيه ها متوجه تمامي علاقمندان به اين دسته از فعاليت ها مي باشد .


بيانيه تيرول نظر مخاطبين خود را به درك مفاهيم زير جلب مي نمايد :
-
پذيرش خطرات و مسئوليت ها
- برقراري توازن بين اهداف ، مهارتها و تجهيزات موجود
- عملكرد صحيح و گزارش صادقانه
- تلاش براي انجام بهينه ي اين ورزش و عدم توقف در يادگيري و آموزش
- داشتن صبر ، توجه و كمك به يكديگر
- مراقبت از اجزاي طبيعي و وحشي محيط كوهستان
- حمايت و توجه به گروههاي محلي ، بومي وتلاش درجهت كسب رضايت آنها .


بيانيه تيرول براساس سلسله مراتب ارزشي زير استوار مي باشد :
1-
شان انساني : بيانيه تيرول بر اين باور است كه انسان آزاد آفريده شده است و از نظر شان و مرتبه تمامي انسانها برابر و بدون در نظر گرفتن جنسيت داراي حقوقي مساوي هستند و مي بايست رفتاري برادرانه با هم داشته باشند .
زندگي ، آزادي و خوشبختي : به عنوان اصلي غير قابل انكار درحقوق انساني و با نظر گرفتن مسئوليت هاي خاص در ورزشهاي كوهستاني ، اين بيانيه قصد دارد در سه زمينه " زندگي ، آزادي و خوشبختي " و درجهت حفظ حقوق انسانها در جوامع كوهستاني موثر باشد .
2- دست نخورگي طبيعت : اين بيانيه پيمان نامه اي است درجهت امنيت ارزشهاي زيست محيطي ، حفظ ويژگي هاي دنياي وسيع كوهستان ، حفاظت و حمايت از گونه هاي گياهي و جانوري كه درمعرض خطر هستند .
3- همبستگي و اتفاق نظر : پرداختن به ورزشهاي كوهستان فرصتي مغتنم درجهت مشاركت و گسترش فعاليت هاي گروهي ، ايجاد تفاهم و غلبه بر موانع ناشي از تبعيضات جنسي ، تفاوت هاي سني ، مليتي ، اخلاقي ، اعتقادي و سطح توانائي اجتماعي را بوجود مي آورد .
4- خودباوري : اين ورزشها داراي قابليت لازم براي پيشرفت هائي قابل توجه و با ارزش در جهت نيل به اهداف و خواسته هاي شخصي مي باشد .
5- حقيقت : لزوم وجود صداقت و راستي براي رسيدن به اهداف مورد نظردر ورزش هاي كوهستاني و صعود ها ضروري است . اگر فريب و دو رنگي جايگزين حقيقت شود ، رسيدن به هدف ناممكن و يا بي اعتبار مي شود .
6- رسيدن به درجات عالي تر : يكي از ويژگي هاي اين رشته ورزشها در آن است كه با پرداختن به آنها مي توان به اهدافي كه پيش از اين قابل دسترس نبودند ، دست يافت و مجموعه اي از اهداف اصولي و عالي تر را براي خود تعيين كرد .
7- ماجراجوئي : براي اداره خطر در ورزش هاي كوهستان قضاوت هاي صحيح ، مسئوليت پذيري و داشتن مهارت ضروري است . تنوع حاكم بر اين ورزش ها اين امكان را فراهم مي سازد تا هر كس بنابر علايق ماجراجويانه خاص خود و با درنظر گيري مهارت هايش در مقابل خطرات موجود ، بدان بپردازد . ( تناسب و تعادل بين خطر ومهارت )


" بندهاي بيانيه تيرول "

بند 1 – مسئوليت هاي فردي :
اصل اخلاقي :
" كوهنوردان و صخره نوردان در وضعيتي به اين ورزش مي پردازند كه احتمال خطر وحوادث درمحيط براي آنان وجود داشته و ممكن است امكان كمك موجود نباشد . با درنظر گيري اين واقعيت ، آنان به اين فعاليت پرداخته و خود مسئول سلامت و حفظ جانشان هستند . فعاليتهاي آنان نبايد اطرافيان يا محيط پيرامون آنهارا به خطر اندازد . "
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- ما اهداف ورزشي مان را بر مبناي مهارت هاي واقعي خودمان و نفرات تيم و بر اساس وضعيت كوهستان انتخاب مي كنيم . انجام ندادن صعود مي بايست يك گزينه ي ارزشمند به حساب آيد .
- اطمينان حاصل مي كنيم كه آموزشهاي لازم جهت هدفي كه با دقت طراحي كرده و محياي آن هستيم ؛ را داريم .
- اطمينان حاصل ميكنيم تجهيزات كامل را داريم و نحوه استفاده ازآن را مي دانيم .

بند 2 – روحيه ي تيمي :
اصل اخلاقي :

" اعضاي گروه در برنامه هاي كوهنوردي و ..... بايد آمادگي پذيرش شرايط تيم را داشته و منافع و توانائي هاي جمع را مد نظر داشته باشند . "
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- هر عضو گروه مي بايست مسئوليت سلامت اعضاي تيم را در نظر گرفته و آن را بر عهده گيرد .
- هيچ عضو تيم را نبايد تنها رها كرد . در صورتيكه اين جدائي خطر داشته باشد و زندگي شخص را تهديد كند .

بند 3 – گروههاي كوهنوردي :
اصل اخلاقي :
" به تمام افرادي كه در محيط كوهستان برخورد مي كنيم به يك ميزان احترام مي گذاريم . حتي در شرايط بحراني وتنش زا هم فراموش نميكنيم كه باسايرين آنگونه رفتار كنيم كه دوست داريم با ما رفتارشود . "
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- هر آنچه مي توانيم انجام مي دهيم تا كسي را به خطر نيندازيم و سايرين را از خطرات احتمالي مطلع سازيم .
- به عنوان يك بازديد كننده به قوانين محلي احترام مي گذاريم .
- بيش از حد نياز مزاحم ديگران نمي شويم و اجازه مي دهيم گروههايي كه سريع تر حركت مي كنند ازما بگذرند و مسير را اشغال نكرده و ديگران را منتظر نمي گذاريم . ( سد معبر نمي كنيم . )
- گزارش صعود ما بدرستي تنظيم شده و ناظر بر جزئيات وقايع مي باشد .

بند 4 – حضور و بازديد از كشورهاي خارجي :
اصل اخلاقي :
" به عنوان مهماني در فرهنگ هاي بيگانه مي بايست همواره با ادب و بردباري با آن مردم رفتاركنيم .( با ميزبان هاي خود ) . به كوه هاي مقدس و ساير امكان مقدس احترام بگذاريم . همواره آماده همكاري و همراهي با مردم و جوامع محلي باشيم . درك فرهنگ هاي بيگانه بخشي از تكميل تجارب صعود است . "
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- همواره با مردم كشور ميزبان با مهرباني ، صبر و احترام رفتار مي كنيم .
- به شدت نسبت به قوانين وضع شده توسط كشور ميزبان پاي بند مي مانيم .
- بهتر است پيش از شروع سفر ، در زمينه ي تاريخ ، جامعه ، ساختار سياسي ، هنر و مذهب كشوري كه به آن وارد مي شويم ، اطلاعات كسب نمائيم تا درك بيشتري از مردم آنجا و محيط پيرامون خود داشته باشيم . در شرايط سياسي ناپايدار و نامشخص از مشورت با افراد رسمي استفاده مي كنيم .
- بهتر است كمي درمورد لغات و جملات كليدي زبان آن مردم بدانيم . نحوه سلام و احوالپرسي ، تشكر و قدرداني ، روزهاي هفته ، زمان ، اعداد ، ...... . گاهي اوقات شگفت زده مي شويد كه تا چه حد اين سرمايه گذاري اندك در كيفيت ارتباط تان موثر است . به اين شيوه ما به درك متقابل فرهنگي كمك مي كنيم .
- هرگز از فرصت تبادل مهارت هاي صعود خود با افراد مشتاق محلي غافل نشويد . ملحق شدن به اردوهايي كه نفرات كشور ميزبان در آن شركت دارند بهترين راه براي تبادل تجارب است .
- تحت هيچ شرايط و به هيچ قيمتي با احساسات مذهبي ميزبانان خود مخالفت نمي كنيم . براي مثال نبايد برهنه در جائي حاضر شويم . ( بخصوص در جائي كه از نظر مذهبي يا دلايل اجتماعي اين كار قابل قبول نيست . ) اگر برخي از نظرات و بيانات مذهبي ديگران خارج از درك ماست ، صبر مي كنيم و از قضاوت پرهيزمي نمائيم .
- به تمام ساكنين محلي در صورت نياز ايشان كمك مي دهيم . پزشك تيم گاهي در شرايطي خاص مي تواند تغييرات سرنوشت سازي در وضعيت زندگي هر شخص بيمار بوجود آورد .
- درصورت مناسب بودن شرايط و به منظور كمك به اقتصاد مردم بومي از خدمات محلي موجود استفاده مي كنيم .
- تمايل ما همواره بر همكاري با اجتماعات محلي كوهنوردي به وسيله كمك به شكل گيري زير ساخت ها و حمايت از توسعه هاي احتمالي ، مي باشد . براي مثال از همكاري در امور آموزش و خدمات آموزشي يا سرمايه گذاري هاي اقتصادي هماهنگ با محيط زيست و حفظ آن مي توان ياد كرد .

بند 5 – مسئوليت راهنمايان كوهستان و ساير سر پرستان :
اصل اخلاقي :
راهنمايان حرفه اي كوهستان ، ساير سرپرستان و اعضاي گروه هر كدام بايد به درك متقابلي از يكديگر برسند و به خواسته ها و حقوق ديگري احترام بگذارد . براي رسيدن به درجه ي يك راهنما ، سر پرست يا عضو خوب بايد خطرات و ريسك هاي هدف مورد نظر را شناخته و مهارتها ، تجارب و تجهيزات لازم براي رسيدن به آنها را فراهم نمود. بررسي شرايط جوي جزءلاينفك يك برنامه مي باشد .
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- راهنما يا سرپرست گروه مي بايست مشتري يا عضو تيم را درموردخطر ذاتي هر صعود و سطح خطر صعود مورد نظر مطلع سازد و اگر تجربه لازم درمورد آن كار را داشتند آنان را در روند تصميم گيري مشاركت داد .
- مسير صعود و فعاليت بايد بر اساس تجارب و مهارت هاي مشتري يا اعضاي تيم انتخاب شود . با انتخاب مسير مناسب مي بايست ضمن ايجاد حس نشاط و لذت كافي از برنامه موجب ارتقاء سطح تجربه و آگاهي ها نيز شد .
- اگر لازم باشد راهنما يا سرپرست مي بايست به محدوديت هاي توان خود اشاره كرده و در شرايط مناسب از اعضاي تيم يا مشتريان همراهي بيشتري طلب كند . و همچنين مشتريان و اعضاي تيم هم در صورتيكه فكر مي كنند ميزان خطر و ريسك انجام برنامه اي ، بيشتر از توان و مهارت آنهاست ، مي بايست وضعيت خود را اعلام دارند تا جايگزين مناسب براي آنان در نظر گرفته شود .
- در شرايط صعودهاي سخت و ارتفاعات بالا ، سرپرستان و راهنمايان مي بايست با دقت نفرات تيم را در حداقل تعداد انتخاب كنند . ايشان بايد مطمئن باشند كه همه اعضاء كاملا نسبت به وجود محدوديت در حمايت و مراقبت از طرف سرپرست و راهنما ( در شرايط خاص ) آگاهي دارند .
- راهنمايان محلي همراهان بازديد كننده را از ويژگي هاي منطقه و شرايط موجود مطلع مي سازد .

بند 6 – حوادث و مرگ و مير
اصل اخلاقي :
" به جهت آمادگي براي روياروئي با شرايط و وضعيت هاي اضطراري ، حوادث جوي و خطرات احتمالي كوهستان كليه ي شركت كنندگان در برنامه بايد درك صحيحي از خطرات بالقوه داشته و از مهارت لازم و تجهييرات مناسب براي اين شرايط برخوردار باشند و همچنين آمادگي كمك به يكديگر و رويارويي با عواقب ناشي از يك واقعه ي ناگوار را داشته باشند . "
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- كمك به فردي كه دچار مشكل شده است قطعا بررسيدن به هدف مقدم است . حفظ زندگي يك فرد يا كم كردن آسيب فرد مصدوم بسيار ارزشمند تر از تلاش و سختي نخستين صعود است .
- در شرايط اضطراري و زماني كه تيم نيازمند كمك مي باشد و امكان دستيابي به كمك از بيرون وجود ندارد ، بايد تمام توان و امكانات را متوجه كمك به فردي كه دچار مشكل شده است سازيم . تا جائيكه خود را به خطر نيندازيم .
- شخصي كه به شدت آسيب ديده يا در حال مرگ است را بايد تا حد ممكن آرام نگاه داشته و به او كمك هاي زندگي بخش داد .
- در صورت فوت فرد سانحه ديده و در هنگاميكه امكان رسيدگي و انتقال فرد مصدوم و نجات آن بخاطر دور افتاده بودن منطقه وجود ندارد ، مي بايست موقعيت و محل مورد نظر را دقيقا ثبت و تا حد امكان نشانه گذاري نمود تا يافتن مكان مورد نظر امكان پذير باشد . - وسايل شخصي ، همچون دوربين فيلم برداري و عكاسي ، نوت بوك ، نامه ها و ساير وسايل شخصي فرد فوت شده مي بايست براي تحويل به بستگان متوفي كاملا مراقبت شوند .
- تحت هيچ شرايطي نبايد عكس هاي متوفي بدون اجازه و رضايت خانواده اش منتشر شود .

بند 7 – دست يابي به مناطق كوهستاني و حفظ آنها
اصل اخلاقي :
" معتقديم كه آزادي دست يابي به مناطق كوهستاني و رشته هاي صخره اي با نگرشي مسئولانه حق ماست . مي بايست همواره درحين اجراي برنامه ها نسبت به محيط پيرامون با حساسيت برخورد كنيم و مراقب طبيعت باشيم . ما به قوانين ، بايد ها و نبايدهايي كه در مناطق كوهستاني مورد توافق كوهنوردان است احترام مي گذاريم و به سازمانها و مسئولين حفظ اين مناطق توجه مي كنيم . ”
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- از اقداماتي كه براي حفظ محيط كوهستان و حيات وحش آن لازم است ، حمايت مي كنيم . ضمن پرهيز از ايجاد سر وصدا در محيط بكر طبيعت ، مزاحمت براي حيات وحش را به حداقل مي رسانيم و ساير كوهنوردان را به انجام اين امر ترغيب مي كنيم .
- در صورت امكان براي رسيدن به مقصد از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده ميكنيم تا ترافيك جاده اي را به حداقل برسانيم .
- به منظور پرهيز از تخريب و ايجاد مزاحمت براي محيط وحشي كوهستان ، در حين صعود و فرود روي مسيرهاي مشخص حركت مي كنيم . در مناطق وحشي ، براي حفظ محيط زيست ، بهترين مسير را انتخاب مي كنيم .
- در زمان آشيانه سازي و زاد و ولد گونه هاي زيستي به محدوديت هاي دسترسي فصلي احترام ميگذاريم و به محض مطلع شدن از زمان آن ساير كوهنوردان را هم مطلع مي سازيم تا اطمينان حاصل كنيم آنان نيز وارد آن منطقه نمي شوند .
- در اولين صعود ، مراقب هستيم تا به گونه هاي نادر جانوري و گياهي آسيب نرسانيم . در زمان ابزار گذاري ها و گشايش مسيرها تمام دقت خود را مي كنيم تا حداقل تاثير را روي محيط بگذاريم .
- افزايش نفرات در يك منطقه و عمومي سازي مسيرها با امكانات و شيوه هاي قديمي مي بايست با ملاحظات دقيق انجام شود . چرا كه افزايش نفرات ممكن است حركت بر روي مسير را با دشواري همراه سازد .
- با استفاده از حداقل تكنيك هاي حمايتي آسيب رسان ، كمترين آسيب را به صخره ها مي رسانيم .
- نه تنها زباله هاي خود را به مناطق شهري باز ميگردانيم ، بلكه زباله هاي بر جاي مانده از سايرين را هم با خود مي آوريم .
- در غياب سرويس هاي بهداشتي ، فاصله مناسب از خانه ها ، محل هاي كمپ ، نهرها ، درياچه ها و چشمه ها را گرفته و تمام اقدامات لازم جهت پرهيز از آسيب به اكوسيستم را انجام مي دهيم . از آنچه باعث آسيب به حس زيبايي شناسي سايرين مي شود پرهيز مي كنيم .
- ما محل كمپ ها را تميز نگه مي داريم ، از ريختن مواد دفعي تا حد امكان اجتناب مي كنيم و يا بطور شايسته زباله هايمان را منهدم مي سازيم .
- مصرف انرژي را به حداقل مي رسانيم . خصوصا در كشورهائي كه كمبود جنگل دارند و از فعاليت هائي كه مي تواند به كاهش آتي جنگلها منجر شود ، پرهيز مي كنيم .
- در هنگام برگزاري اردو ها و بخصوص در شرايطي كه جنگل ها در معرض خطر مي باشند ، سوخت به ميزان كافي براي تهيه غذاي تمامي شركت كنندگان را به همراه خواهيم داشت .
- گردشگري با هلي كوپتر مي بايست در جائي كه به طبيعت و فرهنگ منطقه اي آسيب مي رساند به حداقل برسد .
- مي بايست براي يافتن راه حل مناسب و مورد توافق طرفين در اختلافاتي كه بر سر موضوع دست يابي به مسير صعود با مالكين زمين ها و مسئولين و گروهها به وجود مي آيد ، مذاكره كرد .
- فعالانه در راه تحكيم و عمومي سازي قوانين حامي محيط زيست و بوجود آوردن زير ساخت هاي ضروري اقدام مي كنيم .
- با گروههاي كوهنوردي و ساير تشكلهاي زيست محيطي در مسائل سياسي كه به حفظ طبيعت و حوزه هاي پيرامون آن مربوط مي شود ، همراه مي شويم .

بند 8 – سبك و شيوه
اصل اخلاقي :
" مشخص بودن كيفيت اجراي يك برنامه و روشهاي حل مشكلات موجود درآن ، بسيار مهمتر از پرداختن به خود مشكل است . اينكه چگونه به مسائل بپردازيم مهمتر از آن است كه صرفا به يك مسئله ( بصورت موردي ) پرداخته شود . ما سعي داريم اثري از خود در طبيعت بر جاي نگذاريم . "
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- سعي داريم ويژگي هاي اصلي و ذاتي مناطق صعود را حفظ كنيم . خصوصا آنهائي كه ارزش تاريخي دارند . اين موضوع بدين معناست كه كوهنوردان نبايد حمايت هاي ثابت را در مسير هاي موجود افزايش دهند . مگر در مواردي كه با مردم محلي اتفاق نظر بدست آيد و از طريق توافق نامه ، نخستين صعودكنندگان سطح ثابت گذاري ، جايگزين كردن ابزار جديد يا خارج كردن ابزار موجود را تغيير دهند .
- ما به گوناگوني رفتارها و رسوم منطقه اي احترام مي گذاريم و قصد نداريم ديدگاههاي خود را بر فرهنگ كوهنوردي ديگران تحميل كرده يا انتظار نداريم روش آنها روي ما تحميل شود .
- صخره ها و كوه ها منابع محدودي براي فعاليت و ماجراجوئي هستند و مي بايست بين كوهنورداني كه داراي علايق فراوان و متنوع مي باشند و همچنين نسل هاي آينده بدرستي تقسيم شوند . ما مي دانيم كه نسلهاي آينده نيازمند يافتن راههاي نو ماجراجوئي خود در اين منابع محدود هستند . سعي مي كنيم راهها و مسيرها را به گونه اي باز كنيم كه فرصتي را از آيندگان نگيريم .
- در مناطق سنگنوردي كه براي رول كوبي مانعي وجود ندارد ، مطلوب آن است كه حتي در اين گونه مسيرها از حداقل رول كوبي استفاده شود تا بدينوسيله به تمام سليقه هاي گوناگون در صعود احترام گذاشته و فضاي ايمن براي ماجراجويي هاي آتي راحفظ كنيم .
- مسير هايي كه از حمايتهاي مياني سازگار با طبيعت برخوردار هستند نيز مي توانند به اندازه مسيرهايي كه نيازمند به رول كوبي مي باشند ، براي كوهنوردان خلاق جذاب و امن باشند . بيشتر كوهنوردان مي توانند در مورد جايگزين كردن حمايت امن طبيعي بجاي استفاده از رول كوبي آموزش ببينند و بايد بياموزند كه اين روش در واقع ماجراجوئي بيشتري را براي آنها فراهم مي كند و تجارب طبيعي و ارزشمندي را همراه دارد در عين حاليكه از نظر امنيت هم در همان سطح است ، البته فراموش نشود ايمني زماني بدست مي آيد كه تكنيك هاي روش هاي صعود بدرستي آموزش داده شده باشد .
- در شرايط بحث و جدل ميان گروههايي با سليقه ها و علايق مختلف ، كوهنوردان بايد از طريق مذاكره و بررسي موضوع اختلافات را حل كنند تا اين تفاوت ها باعث ايجاد مشكلاتي نگردد كه در نهايت امكان دسترسي آنها به منطقه رااز بين ببرد .
- هرگز نبايد فشارهاي اقتصادي روي مسائل اخلاقي صعود مردم يك منطقه تاثير گذارد .
- داشتن سبك و روش خوب در مسيرهاي ارتفاعات بالاي كوهستان به معناي استفاده از طناب ثابت ، استفاده از داروي انرژي زا يا كپسول اكسيژن نيست .

بند 9 – نخستين پيمايش
اصل اخلاقي :

" نخستين صعودها و گشايش مسيرها فعاليتي خلاقانه است و مي بايست در حد امكان از نظر شيوه و سبك خوب و متناسب با سنت ها و معيارهاي آن منطقه انجام شود و در برابر كوهنوردي محلي متعهدانه عمل نمايد . در اين كار نو مي بايست نياز هاي نسلهاي آينده ي كوهنوردي را هم در نظر داشت . "
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- نخستين صعود بايد از نظر زيست محيطي بي عيب و نقص انجام شود . اين تلاشهاي نو مي بايست با قوانين محلي ، خواست مالكين زمين هاي منطقه و ارزشهاي معنوي جامعه بومي هماهنگ باشد .
- با برش دادن سنگها و افزودن گيره ها قصد تخريت آنها را نداريم .
- درمنطقه آلپ نخستين صعودها بايد منحصرا بصورت سر طناب انجام گيرد .
- بعد از احترام كامل به قواعد و رسوم محلي ، تعيين نوع و سطح حمايت ها و ثابت گذاري درمسير برعهده نخستين گشاينده و صعودكننده است .
- درمناطقي كه توسط گروه هاي محلي به عنوان زيستگاه حيات وحش يا محدوده هاي حفاظت شده مشخص شده اند ، به منظور بوجود آمدن كمترين آسيب محيطي ، مي بايست از حداقل رول كوبي استفاده كرد .
- در نخستين گشايش ها و پيمايش ها مي بايست با كمترين ميزان سوراخ كردن و ابزار گذاري ثابت در مسير صعود همراه باشد . ( حتي در كارگاههاي ثابت هم از رول كوبي استفاده نشود ، مگر واقعا ضروري باشد . )
- مسيرهائي كه شرايط انجام صعود و ماجراجويي را دارند ، مي بايست تا حد امكان به شكل طبيعي خود باقي بمانند . بايد به حمايت هاي مياني متحرك اعتماد كرد ( در جائيكه امكان آن وجود دارد . ) و رول كوبي فقط در زمان ضرورت و آنهم بر اساس شرايط مسير استفاده نمود .
- ويژگي مستقل بودن مسيرهاي مجاور نبايد در اثر صعود ما در معرض خطر قرار گيرد .
- در زمان گزارش اولين صعود مي بايست به جزئيات كار تا حد امكان با صحت و درستي پرداخته شود . صداقت كوهنورد و صحت گفته هايش تا زمانيكه مدارك مستدل ارائه ندهد به اثبات نمي رسد .
- كوههاي ارتفاع بالا منابع محدودي هستند ، ما درمورد آنها بطور ويژه كوهنوردان را تشويق مي كنيم تا بهترين روشهارا انتخاب كنند .

بند 10 – حمايت مالي ، تبليغات و روابط عمومي
اصل اخلاقي :
" همكاري بين حاميان مالي و ورزشكاران مي بايست بصورت رابطه اي حرفه اي و در جهت منافع كوهنوردان تعريف شود . وظيفه ي جامعه كوهنوردي آموزش و اطلاع رساني به افكار عمومي و رسانه ها در تمامي جنبه ها و به شيوه اي فعال مي باشد . "
توصيه هاي بيانيه تيرول :
- درك متقابل حامي مالي و ورزشكار براي معين كردن اهداف مشترك ضروري است . بسياري از جنبه هاي ورزشهاي كوهستان نيازمند مشخص شدن داشته هاي هر دو طرف ( ورزشكار و حامي مالي ) به گونه اي روشن و شفاف است تا بدين روش فرصت ها افزايش يابد .
- براي حفظ و افزايش سطح عملكرد ، كوهنوردان نيازمند حمايت مداوم از سوي حاميان مالي شان هستند . به همين دليل ضروري است كه حاميان حتي بعداز مجموعه اي از شكستها و عدم موفقيت ها همچنان به حمايت خود از كوهنوردان ادامه دهند . تحت هيچ شرايطي حامي مالي نمي تواند كوهنورد را مجبور به اجراي كاري كند .
- براي حضور دائم در رسانه ها مي بايست مجاري ارتباطي ايجاد و ارتباط با آنهاحفظ شود .
- گزارش واقع گرايانه ي كوهنوردان از فعاليت هايشان آنها را به زحمت خواهد انداخت اما گزارش صحيح و صادقانه نه تنها اعتبار صعود آنان را افزايش مي دهد بلكه به اعتبار اين ورزش در نزد افكارعمومي نيز مي افزايد .
- ورزشكار نهايتا خودش مسئول به نمايش گذاشتن اصول اخلاقي و روشهاي عملكرد ( ذكر شده در بيانيه تيرول ) در رابطه با جوامع و محيط طبيعت نزد حامي مالي و رسانه ها و افكار عمومي است .



ترجمه و تلخيص : مينو ضابطيان و سعيد صبور

منبع سايت فدراسيون جهاني كوهنوردي و صعود هاي ورزشي

۷ نظر:

ناشناس گفت...

دست شما درد نکنه. از اون مطالب درجه یک و ماندگاره. به قول خودت منتظر بعدیش هستم ! D:

ناشناس گفت...

از قشنگیش شوکّه شدم . فعلا سکوت میکنم فقط بعدا ..

ناشناس گفت...

پیشنهاد می کنم این قسمت از بیانیه تیرول را با حروفی درشت خوش نویسی کرده و قاب زیبائی هم برای آن تهیه فرمائید . البته اگه ممکنه دو نسخه باشه . یک نسخه برای فریدیان و دوستانش و یک نسخه هم برای نصب در محل باشگاهتان . منظورم این قسمت است :

::::::: توصيه هاي بيانيه تيرول :
- كمك به فردي كه دچار مشكل شده است قطعا بررسيدن به هدف مقدم است . حفظ زندگي يك فرد يا كم كردن آسيب فرد مصدوم بسيار ارزشمند تر از تلاش و سختي نخستين صعود است ::::::::::::


اگه اینو زودتر ترجمه کرده بودید شاید الان سامان زنده بود

ناشناس گفت...

fogholadeh jaleb bood , mamnoon , abrishami

رامين شجاعي گفت...

سلام
دست مریزاد. از خودم شرمنده ام چطور این بیانه رو قبلا مطالعه نکرده بودم.

ناشناس گفت...

ممنون
پيشنهاد مي كنم اين بيانيه رو به عنوان منشور كوهنوردي همه وبلاگنويسها در وبلاگشون قرار بدن تا در انتشارش كمك بشه.
هرچند بيانيه تيرول مشهوره اما مطلب شما خيلي بجا بود. ممنون و متشكر

ناشناس گفت...

عذر خواهی از رئیس جمهور احمدی نژاد
. . .حال که بیشتر در این باره تعمق می کنم به نظرم در مورد دروغگویی جانب انصاف را نگاه نداشتم . . . منصفانه نیست آنها را با دروغ پردازی های فریدیان مقایسه نمود. . . باید از آقای احمدی نژاد پوزش بطلبم. . .به همین فکر افتادم که می توان فریدیان را با ورزشکاران جنجالی مقایسه کرد. . .متاسفانه این بار دوم است که این اواخر اشتباه کرده ام . . . باید باز هم بیشتر وسواس به خرج دهم.