۱۳۸۷-۰۸-۳۰

درد خوب !.... درد بد !

درد خوب ! درد بد !
اگر اهل ورزش و فعاليت بدني هستيد بايد به شما گفت " بعضي دردها بعد ازورزش خوب و بعضي بد هستند . گروهي درد طبيعي و دردهائي هم غير طبيعي هستند .
دردها و فشارهايي كه بعد از ورزش در بعضي قسمت هاي بدن خود احساس مي كنيد ، بهائي است كه مي پردازيد تا عملكرد ورزشي تان را تقويت كنيد . اما آنچه مهم است تشخيص درد خوب از درد بد مي باشد . شما بايد بدانيد كه دردي كه بخشي از روند تقويت عضلاني است چه تفاوتي با درد ناشي از جراحت و آسيب دارد .
هر نوع حركت ورزشي از دوچرخه سواري و دويدن تا حركات تند و سريع ايروبيك در آغاز و پيش از هماهنگ شدن بدن با اين تمرين و فعاليت باعث درد و گرفتگي عضلاني و نوعي حالت سفتي و كشش در عضله مي شود و نبايد ورزش را مانند روغني دانست كه در اولين بار و پس از 10 دقيقه از انجام آن مفاصل بدن را مانند لولاهائي خشك ، نرم و چرب و فعال كند . در واقع بدن ما نيازمند تطبيق پيدا كردن با شرايط جديد است . البته توجه به گرم كردن بدن پيش از افزايش شدت فعاليت به روند آماده سازي و جلوگيري از آسيب ورزشي كمك مي كند .
فشار و درد ايجاد شده بر روي ماهيچه ها 4 تا 48 ساعت پس از اتمام تمرين احساس مي شود و اگر برنامه هاي تمريني شما به گونه اي تنظيم شده است كه سطح آمادگيتان در هر جلسه افزايش پيدا كند احتمال وجود اين درد بيشتر است بطوريكه حتي ممكن است روز بعد از چنين فعاليتي قادر به بالا رفتن از چند پله ي كوتاه هم نباشيد .
با توجه به اينكه چنين دردهائي در آغاز فعاليت ورزشي با افزايش تنظيم شده فشار ورزشي طبيعي است . اجازه ندهيد اين احساس درد شما را از ادامه ي فعاليت ورزشي باز دارد . اگر در شروع ورزش با اين درد مواجه شديد شدت فعاليت خود را سريع افزايش ندهيد و اصولا اين زمان ، موقعيت مناسبي براي افزايش شدت و زمان تمرين نيست . در عوض سعي كنيد بدنتان را خوب گرم كنيد . كشش سرتاسري و كامل به تمام عضلات بدن را در دستور كار خود قرار دهيد و در مورد كشش قسمت هاي دردناك بدن توجه بيشتري داشته باشيد و به آن قسمت بيشتر بپردازيد .
اگر پس از 5-10 دقيقه گرم كردن و كشش احساس درد ناشي از تمرين روز قبل از بين رفت به فعاليت معمول ورزشي آن روز بپردازيد اما تلاش نكنيد ركورد جديد و خاصي بزنيد . در عين حال سعي كنيد فشار كمتري بر روي بخش هاي آزرده بدن خود وارد كنيد . اما در صورتيكه درد بدن پس از گرم كردن افزايش يافت تمرين را متوقف كنيد و عضو مجروح را با يخ آرام سازيد .
روند تقويت عضلات مانند بازسازي يك شهر يا يك ساختمان است بايد كمي از آن را خراب كرد و آن را دوباره ساخت اما فراموش نكنيد اگر خرابي بيش از حد باشد چيزي براي ساخت مجدد و باز سازي وجود نخواهد داشت . علت اصلي جراحات و آسيب هاي ورزشي هم به استفاده بيش از حد يا " بيش تمريني " مربوط مي شود . نكته ساده و مهم در جلوگيري از اين صدمات اين است كه مدت و شدت تمرين را همزمان در يك روز ورزشي افزايش ندهيد و پس از تمرين با كشش بدن خود را سرد كنيد . هر كشش را حداقل براي مدت 30 ثانيه بدون جهش انجام دهيد .
درد بد
همانطور كه اشاره شد درد عضلاني بخشي از روند تقويت عضلات در حین ورزش و تمرین است اما درد تاندون ها خیر ! تفاوت ظریفی بین این دو درد وجود دارد . درمان التهاب تاندون ها بسیار سخت تر از درد ماهیچه هاست . حتی ممکن است در آن به شکل مزمن در آید و بطور دائم بر عملکرد ورزشی شما تاثیر منفی بگذارد . بنابر این به دردهای بعد از تمرینات ورزشی با دقت بیشتری باید توجه داشت .
التهاب تاندونها در بیشتر موارد به مفاصل گسترش پیدا می کنند . درد آن ها اکثرا تیز و سوزان است و بیشتر در نزدیک مفاصل احساس می شود . تاندونهائی که بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند در ناحیه پاشنه پا . زانو . آرنج و شانه هستند که می توانند دچار پارگی شده و تا مرحله ی نیاز به جراحی برای شخص ایجاد مشکل کنند .
درمان دردهای ساده این گروه با گذاشتن 15 دقیقه یخ برروی عضو مجروح 2 تا 3 بار در هفته و استراحت و کشش آرام و ملایم و استفاده از داروهای ضد التهابی همچون آسپیرین و ایبو بروفن امکان پذیر است .

علایم هشدار دهنده ی دردهای مضر پس از تمرین
- دردهایی که 12 تا 48 ساعت بعد از درمان با یخ . استراحت و کشش ملایم از بین نروند .
- دردهای تیز و سوزان
- منطقه درد ناک بیشتر در مفاصل و نزدیک به آن ها باشد نه در عضلات
- درد به نوعی باشد که حرکت شما را محدود کند .
- درد همراه با بی حسی . کرختی . ضعف و ورم مفاصل باشد . !

پس دردها را جدی بگیرید و به این سیستم هشدار دهنده بدن آشنا بوده و به آن توجه کنیم . !

منبع : اینترنت

ترجمه و تدوین : مینو ضابطیان و سعید صبور

هیچ نظری موجود نیست: